CV koostamise põhitõed

CV koostamine

Hea CV on tõend, et suudad lahendada konkreetse töökuulutuse probleemi. See tähendab, et enne CV täiendama hakkamist tuleb selgeks mõelda, millisele rollile sa kandideerid ja millist kasu tööandja sinult ootab. Kui kuulutuses on rõhutatud kindlaid tööriistu, sertifikaate või keelenõuet, peavad need CV-s olema nähtavad juba esimeses kolmandikus. Lühike liftikõne sinu tugevustest ja olemusest aitab hoida fookust: millist probleemi ja kuidas sa lahendada aitad.

Selge CV struktuur

CV struktuur võiks olla lihtne ja sirgjooneline. Alusta nime, kontaktandmete ja näiteks oma LinkedIn-i konto lingiga. Kusagil alguses võiks olla ka sinu liftikõne ehk lühike selgitus sinu väärtuspakkumisest. Alles seejärel tulevad töökogemus ja saavutused rollide all. Haridus, sertifikaadid ja asjakohased täiendkursused võivad asuda CV teises pooles. 

Vormistus peaks töötama sinu kasuks. Ühe veeru paigutus, tavaline kirjatüüp, selged vahed ja loetav tihedus toetavad CV-ga tutvumist. Vältida tasub tekstikaste, tabeleid ja pildina salvestatud teksti, sest just need võivad minna kaotsi, kui CV töötlemisel kasutatakse automaatseid lahendusi, kus võib-olla värbaja igasse CV-sse isiklikult ei süvenegi. Failinimi peab olema korrektne ja otsitav – Eesnimi_Perenimi_Roll_CV.pdf.

Mahult on noorel spetsialistil CV-s üks leht täiesti piisav. Kogenumal on kaks lehte normaalne, kui teine leht on sisukas. Kui su CV on rohkem kui kaks lehekülge pikk, siis on juba päris suur tõenäosus, et seda ei viitsita läbi lugeda.

Saavutused loevad rohkem kui ülesanded

Kõige olulisem osa CV-st on saavutused. Värbaja ei otsi ülesannete loetelu, vaid mõju. Sa pead suutma näidata, mida sinu töö ettevõtte jaoks muutis. Hea reegel on sõnastada iga väide tulemuse kaudu ja alles siis selgitada, mida sa tegid ja miks see tähtis oli.

Kui kirjutad “vastutasin sotsiaalmeedia eest”, ei ütle see lugejale midagi. Kui kirjutad “koostasin 90-päevase sisukalendri, tänu millele kasvas orgaaniline nähtavus kolmekordseks ja kuue kuuga tuli 35 sisulist päringut”, tekib selge pilt. 

Kui kirjutad “vastutasin logistika eest”, siis ei saa lugeja tegelikult aru, mida sa täpselt tegid ja saavutasid. Kui kirjas on: “optimeerisin logistikaprotsesse, mille tulemusena vähenes tarneaeg 15%”, siis näitab see sinu töö selget tulemust ja oled kohe palju atraktiivsem kandidaat.

Sama loogika kehtib ka projektijuhi või teeninduse rollides. Kui raha-mõõdikut pole, kasuta aja, kvaliteedi, mahu või rahulolu näitajaid.

Kohanda CV kuulutuse järgi

Iga töökuulutus on tegelikult vihje sellele, mida tööandja kõige rohkem väärtustab ja sinu CV peaks sellele vastama. See ei tähenda, et peaksid iga kord nullist alustama, vaid pigem targalt fookust nihutama. Kui kuulutuses rõhutatakse näiteks projektijuhtimise kogemust ja konkreetseid tööriistu, peavad need olema sinu CV-s esimeses kolmandikus selgelt nähtavad, mitte peidetud viimaste lehekülgede või üldise jutu vahele.

Soovitan lugeda töökuulutust värbaja pilguga. Millised on sõnad ja oskused, mida korratakse? Millised ülesanded on kirjelduses prioriteedina välja toodud? See on signaal, kuhu oma tähelepanu suunata. Tõsta just need must-have oskused oma CV oskuste ploki etteotsa, kohanda oma liftikõne just selle sektori või rolli järgi ning tõsta varasemate töökohtade all esimeseks need saavutused, mis võiks kõige paremini uut tööandjat kõnetada. Kui oled olnud näiteks turundusspetsialist ja kandideerid üritusturunduse rolli, siis rõhuta just kampaaniate korraldamist, ürituste eelarve haldamist ja tulemusi, mitte üldiseid sotsiaalmeedia postitusi.

Samuti tasub kohandada sõnastust. Kui kuulutuses kasutatakse konkreetseid märksõnu (näiteks “projektijuhtimine”, “Google Analytics” või “rahvusvahelised partnerid”), on tark need oma CV-s loomulikul kujul sisse tuua. See aitab värbajatel sinu profiili kiiremini mõista, aga suurendab ka võimalust, et sinu CV läbib automaatse kandidaadisõela (ATS), mis otsib just neid märksõnu.

CV kohandamine on strateegiline samm, mis paneb värbaja nägema sind kui inimest, kes mõistab töö sisu ja vajadusi. See on märk professionaalsusest ja teadlikust lähenemisest ning võib otsustada selle, kas sinu CV jõuab intervjuulauale või mitte.

Kas ma pean CV-le lisama foto?

CV-le foto lisamine ei ole kohustuslik, kuid see võib mängida olulist rolli esmamulje kujundamisel. Foto lisamine ei tee sind automaatselt paremaks kandidaadiks, kuid see võib muuta sind meeldejäävamaks ja luua värbajas tunde, et tegemist on päris inimesega, mitte lihtsalt nime ja tekstiga dokumendil. Paljud värbajad on öelnud, et hea foto aitab kandidaati hiljem intervjuul paremini ära tunda ja luua esmane isiklik kontakt.

portrait professionnel 0x0

Kui otsustad pildi lisada, on oluline, et see oleks professionaalne. See ei tähenda ilmtingimata kallist fotosessiooni, piisab heast valgusest, neutraalsest taustast ja selgest, loomulikust portreest. Väldi selfisid, tugevaid filtreid või pidulikult stiliseeritud pilte, mis ei anna edasi tööalast kuvandit. Pilt peaks rääkima sama lugu, mida räägib sinu CV: usaldusväärsus, professionaalsus ja siirus.

Üks oluline aspekt on ka ajakohasus. Kui ainus sobiv pilt sinust on tehtud 15 aastat tagasi või mõnes hoopis teises kontekstis, on parem jätta foto üldse lisamata.

Samas ei ole foto puudumine ka takistus. Seda ei pea tingimata lisama, aga kui kandideerid valdkonda, kus esinduslikkus ja suhtlemine on igapäevatöö lahutamatu osa, võib foto lisamine anda väikese lisaväärtuse.

Kui sa ei ole kindel, kas foto lisamine on mõistlik, tee oma CV-st kaks versiooni: üks pildiga ja teine ilma. Kasuta neid vastavalt olukorrale ja sektorile. Nii säilitad paindlikkuse ja saad ise teadlikult otsustada, kus foto võib sind toetada ja kus on see pigem ebaoluline.

Kui tunned, et vajad oma CV-le kõrvaltvaataja pilku või tahad saavutuste sõnastuse koos lahti kirjutada, võime seda teha 1:1 konsultatsioonis. Kirjuta info@palgajutud.ee.

Eesmärk on, et sinu CV ütleks juba esimesel lehel selgelt: „Siin on inimene, kelle peaks intervjuule kutsuma.“

Scroll to Top